سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتومبیل

335is ، کوپه ای مخصوص کانادا

    نظر

مدتی است که دو مدل محبوب ب ام و ، سری یک و سری سه کوپه مورد بازنگری قرار گرفته اند و چهره ی جدیدی پیدا کرده اند . این تغییرات اگرچه در حد یک فیس لیفت کوچک است ولی نقش موثری در ایجاد تنوع در طراحی این دو خودرو داشته و آن ها را با طراوات تر از قبل نموده است .

اما در این میان بخش کانادایی شرکت ب ام و دست به کار شده و برای تطبیق این کوپه - کانورتیبل آلمانی با ذائقه ی مردم کشورش ، تغییراتی را در قدرت خروجی مدل 335isبه وجود آورده . در ادامه به بررسی این خودروی مخصوص بازار کانادا می پردازیم :
سابقه ی معرفی محصولات ب ام و با پسوند " s " در کانادا به دهه های 70 و 80 میلادی باز می گردد . در آن زمان سری سه هایی که در این کشور به فروش می رسید از تجهیزاتی نظیر : صندلی های اسپرت ریکارو ، فرمان اسپرت ، سانروف ، چراغ های هالوژنی ، میله ی ضدغلطش ، رینگ های آلیاژی و قطعات آیرودینامیکی بهره می برد . این روند در دهه ی 80 نیز ادامه یافت و ب ام و هایی که در این سال ها عرضه می شدند از توانایی های فنی و جذابیت های طراحی بیشتری بهره می بردند ؛ تا همین اواخر که مدل X5 نیز با پسوند s عرضه می شود .

مهم ترین تغییر صورت گرفته افزایش قدرت موتور به 320 اسب بخار است . موتور شش سیلندر خطی که با سه لیتر حجم و داشتن دو توربوشارژر جزو موتورهای پرافتخار ب ام و محسوب می شود و تاکنون برنده ی جایزه ی موتور سال نیز شده ، هنوز هم پتانسیل آن را دارد که قوی تر از قبل عمل کند . اما راز این قدرت بیشتر در چیست ؟ آیا از توربوشارژرهای بزرگ تر بهره گرفته شده ؟ یا این که حجم موتور اندکی افزایش پیدا کرده ؟ هیچ کدام ! مهندسان ب ام و با تغییر برنامه ریزی واحد کنترل الکترونیکی موتور موسوم به DME ، توانسته اند این 20 اسب بخار قدرت اضافی را دریافت کنند .

مسلما افزایش قدرت موتور فشارها و تنش های وارد بر قطعات مکانیکی موتور را افزایش می دهد و به همین دلیل از سیستم خنک کننده ی قوی تری بهره گرفته شده است . یک رادیاتور دیگر اضافه شده و فن برقی نیز با نوع قوی تر تعویض شده است . ورودی های هوای روی بدنه بزرگ تر شده اند تا هوای اضافی مورد نیاز تامین شود . در ضمن از گیره های محکم تری برای نگه داشتن موتور استفاده شده تا در مانورهای جدید مشکلی ایجاد نشود . جالب است بدانید این موتور در شرایطی می تواند تا 370 پوندفوت گشتاور تولید کند .
برای این خودرو می توان دو نوع گیربکس شش سرعته ی دستی یا هفت سرعته ی دوکلاچه ( DCT ) را سفارش داد که گیربکس دوم برای اولین بار است که امکان سفارشش برای مدلی غیر از مدل M فراهم می شود .

شتاب صفر تا صد کیلومتر گونه ی کوپه با گیربکس دستی 5.4 ثانیه و با گیربکس DCT 5.3 ثانیه است . این رقم برای کانورتیبل 0.1 ثانیه فرق می کند . حداکثر گشتاور که بالغ بر 332 پوندفوت می شود در محدوده ای بین دور موتور 1500 تا 5000 در دسترس است .

برای افزایش جذابیت صدای موتور و هم چنین عملکرد آن ،بر روی اگزوز نیز تغییراتی صورت پذیرفته تا علاوه بر ایجاد صدای غرش ، از اختلال در خروج گازهای موتور که تاثیر مهمی در عملکرد توربوشارژر دارد بکاهد .
در بدنه نیز کاپوت جدید ، جلوپنجره هایی با شکلی متفاوت و چراغ های LED چهره ای جذاب تر به سری سه بخشیده اند . استفاده از دیفیوزر جدید و امکان سفارش رینگ های 19 اینچی نیز بر این جذابیت می افزاید و سری سه کوپه ی جدید را یک سر و گردن بالاتر از مدل های قبلی قرار می دهد .
قیمت پایه ی سری سه کوپه از 50 هزار دلار آغاز خواهد شد ( تقریبا به اندازه ی پول لازم برای خرید یک هیوندای آزرا در ایران ! ) ، آیا این رقم مناسب نیست ؟