سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتومبیل

Kia Soul 2010

    نظر

برای اینکه درک درست تری از Soul داشته باشیم بهتر است ابتدا کمی از زادگاه آن بدانیم. به هر جایی از بزرگراه های کره ی جنوبی که نگاه کنید یک سوناتای سفید، یک سدان بزرگ بی هویت یا یک SUV نقره ای را خواهید دید. تنها راهی که ممکن بود رنگهای کمتری در جاده های کره وجود داشته باشد این است که یک نفر کل کشور را روی خاکستری تنظیم کند! تنوع طلبی کره ای ها در طراحی و رنگ حداقل در زمینه ی خودرو کاملا مشهود است.

چیزی که کره به آن نیاز دارد (و به طور مشخص چیزی که صنعت خودروسازی کره بدان محتاج است) خودرویی است مانند Soul، یک جعبه ی عجیب و غریب چرخ دار (!) با ظاهری فریبنده و البته با پرستیژ. این هاچ بک میتواند بازی را برای Kia عوض کند، نه لزوما به خاطر قیمت مناسب و گارانتی بلند مدتی که دارد بلکه به خاطر ویژگی های منحصربفردش. به خاطر بازی کردن با کلمات باید مرا ببخشید اما اینها چیزهایی هستند که Soul را میسازند.

Soul - نمای جلو

با این طراحی جعبه شکل، Soul به وضوح تقلیدی از Scion xB را در ظاهرش نمایش میدهد. به هر حال محصول Kia گوشه های گرد بیشتری دارد و همینطور زاویه های مختلف و تورفتگی های زیاد در نقاط مختلف که باعث میشود نمای نرم تری داشته باشد. در داخل، طراحی شیکی با دو تن مختلف از رنگ تجهیزات اتاق را در بر گرفته است. در رابطه با اندازه، Soul چیزی بین xB اولیه و مدل کنونی بسیار بزرگ (برای بعضی ها) آن است که فضای داخلی مناسب و جای بار کافی را فراهم میکند.

در باطن، طراحی آن از پلتفرم ریو که به طور سنگینی مورد تغییر و دستکاری قرار گرفته حاصل میشود با این وجود نتیجه ی کار همچنان یک خودروی کوچک جذاب با رانندگی لذت بخش است. این مینی کوپر نیست اما همچنان Soul با طراحی خود بازخورد شایسته ای را به راننده ارائه میکند. برای رانندگی در خیابانهای مرکز شهر Soul کاملا کافی به نظر میرسد.

و اما در مورد کلاسهای مختلف (Trim Level یا همان سطح تجهیزاتی که تولید کندگان یک خودرو را برای فروش درجه بندی میکنند - مثلا در مورد تیپهای مختلف پژو 206 یا تندر 90...) Soul جایزه ی مزحک ترین نامها را برای Trim Level از ان خود میکند: شامل +، ! و sport. بله درست است، علامتهای "+" و "!" نام Trim Level هستند! البته علامتی از قبیل "~" و "#" به زودی برای تیپهای بعدی اضافه خواهد شد. جدا از نامهای عجیبی که برای تیپهای مختلف انتخاب کرده اند آنها شامل تجهیزات مناسبی به طور استاندارد هستند شامل ترمز ضد قفل، کنترل تعادل، ورودی usb و رادیوی ماهواره ای، به اضافه ی مواردی مثل بلوتوث، سان روف و ظاهر داخلی با دو تن مختلف رنگ که قبلا ذکر شد.

فکر میکنم Kia Soul 2010 گزینه ی جذابی در میان تازه واردهای خودروهای به صرفه و اقتصادی باشد: رانندگی دلچسب، فضای زیاد، کیفیت ساخت بالا، تعدد امکانات موجود در آن به اضافه ی قیمت کم و گارانتی طولانی مدت. البته رقبای زیادی از قبیل Scion xB، با قدرت و فضای داخلی بیشتر، Honda Fit با هندلینگ برتر و محصول جدید Nissan یعنی Cube... در بربر ان قد علم کرده اند. اما در هر حال هیچکدام آنها جذبه و استیل Soul را ندارند و این قطعا لحنی است که قبلا هرگز در مورد Kia به کار نگرفته ایم.

طراحی بدنه، تیپها و امکانات:
Kia Soul 2010 یک هاچبک-واگن چهار در است که در تیپهای (Trim Level) پایه، +، ! و اسپورت عرضه شده است. تجهیزات استاندارد شامل رینگ 15 اینچ استیل، تهویه ی هوا، فرمان قابل تنظیم و یک استریوی 4 باند با پخش کننده ی CD، وروردی USB، رادیوی ماهواره ای و ورودی صوتی میباشد. تیپ + یک موتور قوی تر، رینگ 16 اینچ آلیاژی، ترمز عقب دیسکی، کروز کنترل، ورود بدون کلید به خودرو، شیشه عقب دودی، صندلی راننده قابل تنظیم، بلوتوث، کنترل های صوتی روی فرمان و بلندگوهای اضافه را شامل میشود.

Kia Soul

تجهیزات Optional برای + شامل یک سان روف، مه شکن و سیستم صوتی پیشرفته تر است. این تجهیزات روی تیپ ! نصب شده اند به اضافه ی چرخهای 18 اینچی و تودوزی سفارشی. مدل اسپورت مشابه ! است اما سیستم صوتی بسیار کاملی دارد به اضافه ی سیستم تعلیق تنظیم شده برای فعالیتهای اسپورت، طراحی داخلی سیاه و قرمز و تغییرات مختلف بر روی بدنه، سان روف همچنان به صورت Optional است.

انتقال نیرو و بازدهی
مدل پایه ی soul یک موتور 4 سیلند 1.6 لیتری با 122 اسب بخار قدرت و گشتاور 115 پوند بر متر را در سینه دارد. این مدل تنها با گیربکس 5 دنده ی دستی عرضه میشود. تیپهای بالاتر موتور 2 لیتری با 142 اسب بخار قدرت را دارا هستند. گیربکس 4 سرعته ی اتوماتیک هم به صورت Optional بر روی این تیپها نصب میشود. صفر تا صد تیپ اسپورت با دنده دستی حدودا 9 ثانیه است که قابل قبول به نظر میرسد.

امنیت:
تجهیزات امنیتی استاندارد شامل ترمز ضد قفل (چرخهای جلو دیسکی و در تیپ های بالاتر از پایه هر چهار چرخ دیسکی)، کنترل تعادل، کیسه ی هوای جلو و دو طرف است. این خودرو 5 ستاره ی ایمنی را از موسسه ی NHTSA برای سرنشینان و راننده دریافت کرده و این یعنی ایمنی بسیار بالا در رانندگی با Soul...

طراحی داخلی و ویژگی های منحصر بفرد:
در سالهای اخیر طراحی های داخلی Kia ویژگی هایی مثل سادگی و کاربرپسندی داشته اند که دکمه ها و برآمدگی ها را به حداقل رسانده اند، همچنین از حالت خشک تمام خاکستری در امده اند. در Soul طراحی بی پیرایه و رنگهای ساده چشمنوازی میکنند. طراحی داخلی شکلهای جالبی را داراست، یک بیضی بزرگ که تجهیرات صوتی و کنترلهای تهویه را در اختیار کاربر قرار میدهد. ویژگی هایی مثل طراحی چند رنگی و تودزوی ویژه، کابینهای تماما سیاه Honda Fit و Scion xB را کاملا خسته کننده توصیف میکند.
میزان فضای داخلی فوق العاده است، صندلی ها برای هر شخصی فضای پای کافی را فراهم میکنند، ارتفاع سقف هم کاملا خوب است. شکل جعبه ای Soul باعث شده این خودروی کوچک درون وسیعی داشته باشد.

Kia soul

لذت رانندگی:
Kia Soul 2010 تند و تیزترین خودروی کوچکی است که این خودروساز کره ای تابحال ساخته است. Soul، مخصوصا مدل اسپورت آن احساس بسیار جالبی را در رانندگی به ارمغان می آورد. در شهر Soul میتواند رانندگی لذتبخشی داشته باشد اما در بزرگراه ممکن است اندکی ناخوشایند باشد. در تیپهای بالا که چرخهای 18 اینچ دارند ممکن است سر و صدای بیشتری بشنوید یا در ناهمواری ها و دست اندازها کمی احساس خشک بودن ماشین به شما منتقل شود اما در کل مشکل خاصی نیست.
موتور تیپ پایه مقداری کم جان به نظر میرسد اما در نظر داشته باشید که این موتور تنها با گیربکس دستی عرضه میشود. حدس میزنم خیلی از مردم موتور 2 لیتری را ترجیح دهند.

آخر کار:
Kia Soul 2010 خودروی کوچک و دارای طراحی ویژه ای است که امکانات کاملا مناسب، فضای وسیع داخلی، رانندگی لذت بخش و قیمت مناسب را با هم داراست اما برخی ایرادات مثل صدای زیاد در سرعتهای بالا، موتور ضعیف در مدل پایه و اسمهای عجیب و غریب تیپهای مختلف آن هم وجود دارد! این یکی از خودروهای خواستنی Kia است - خصوصا اگر مثل من عاشق ترکیب قرمز و سیاه باشید تیپ اسپورت آن فوق العاده خواهد بود. لکن فکر نمیکنم هرگز آن را در ایران ببینیم - یا حداقل به این زودی ها این کوچولوی دوست داشتنی اینطرفها پیدایش بشود، اگر هم بشود دیگر از قیمت وسوسه کننده ی 14 هزار دلاری آن خبری نخواهد بود - احتمالا باید چیزی بیش از 25 میلیون تومان بالایش پول بدهید و آنوقت دیگر اسمش Soul نخواهد بود!

مقاله اختصاصی اتومبیل ایران / کپی برداری بدون منبع شرعا و حقوقا ممنوع است