سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتومبیل

Acura ZDX 2010

    نظر

اتومبیل ایران - برای انتخاب سوژه ی مناسب جهت مطرح کردن در «کارایران» به نظرات کاربران بیش از هر چیزی نیاز است اما در جایی که شما نظرتان را از ما دریغ میکنید چاره ای جز انتخاب خودسرانه نداریم! امروز به سراغ محصول جدید Acura رفتیم، ZDX 2010، خودرویی که به اندازه ی کافی خاص هست که ارزش نوشتن را داشته باشد.

Acura ZDX

Acura ZDX از دور شبیه یک کوپه به نظر میرسد، طرح سقف و شیب آن نمایی چست و چابک به خودرو بخشیده است. البته این فرمول جدیدی از طراحی نیست، BMW کاری شبیه این را با X5 کرده بود، جایگزینی صندلی های اختیاری ردیف سوم با یک شیب تند در انتهای خودرو و گذاشتن نام X6 بر آن. X6 برای خریداران امکان انتخاب از میان دو موتور توربو شارژ را میسر میساخت، چیزی که در X5 وجود نداشت. اما ZDX موتور 3.7 لیتری و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته ی مدل قبل یعنی MDX را به ارث برده بنابراین هیچ قابلیت فنی فوق العاده ای برای توجیه طراحی کم کاربردش ندارد.

Acura ZDX

از اینرو شاخص زیبایی و شیک بودن سرنوشت Acura ZDX را رقم خواهد زد. در حدود قیمت 45 تا 60 هزار دلار انتخابهای زیادی در کنار این خودرو قد علم کرده اند، X5، مرسدس بنز کلاس M یا حتی یک Porsche Cayenne. با این حال ZDX از رقیب واقعی اش یعنی X6 هزاران دلار ارزانتر است و به خریداران نوید یک رانندگی لذتبخش با طراحی خاص خودش را میدهد.

Acura ZDX

عملکرد فنی
ZDX از یک موتور 3.7 لیتری V6 با 300 اسب بخار قدرت و گشتاور 270 پوند فوت به همراه گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک بهره میبرد که تنها انتخاب ممکن برای این خودرو هستند. ZDX با یک گالن بنزین 16 مایل را در شهر و 23 مایل را در بزرگراه میپیماید. حداکثر قدرت کشش این خودرو 1500 پوند است.

در رانندگی واقعی ZDX شتاب کافی را داراست اما چیز منحصربفردی ندارد، پس از حدود 8 ثانیه میتوانید سرعت 60 مایل در ساعت را بدست آورید. در جاده های پر پیچ و خم، ZDX به لطف سیستم "Super Handling" خود که در بسیاری از محصولات Acura یافت میشود چسبندگی خوبی را بر سطح جاده دارد. این سیستم مقادیر مختلفی از نیرو را بر هر چرخ اعمال میکند تا در شرایط مختلف آیرودینامیکی و آب و هوایی، چسبندگی لاستیکها به جاده تا حد ممکن افزایش یابد. یکی از مزایای آن کاهش کشش خودرو به اطراف در پیچهای پشت سر هم است، سیستم به صورت اتوماتیک مقادیر بیشتری نیرو به چرخهای خارجی میفرستد و از نیروی چرخهای طرف قوس میکاهد. در هر حال 4400 پوند وزن و نیروی گرانش عظیمی که در این شرایط وجود دارد ZDX را مانند دیگر کراس آورها مغلوب میکند، هر چند اینبار با نمونه ی قدرتمندتری از این لحاظ روبرو هستیم.

Acura ZDX

راحتی و محیط داخلی
در بزرگراه ZDX به طرز مثال زدنی بی صدا است، اگر چه ضربه های سطوح ترک خورده ی جاده اندکی به کابین منتقل میشود. Acura ZDX دو نوع تعلیق قابل تنظیم را داراست اما ظاهرا این دو مود تفاوت چندانی را حداقل در جاده های آسفالته به وجود نمی آورند. صندلی های جلو جای پای فراخ و خوبی دلرند ضمن اینکه دسته ی درها به قدر کافی بزرگ هستند که دستانتان را روی آنها استراحت دهید.

Acura ZDX

داستان صندلی های عقب متفاوت است. Acura این مدل را به نوعی یک کوپه ی 4 در طراحی کرده، وقتی به انتهای تیز خودرو میرسیم یک مساله وجود دارد. حتی افراد با قد متوسط هم به محض نشستن در ردیف دوم متوجه میشوند که سرشان به سقف خودرو تجاوز کرده است و به دلیل ارتفاع کم نشیمنگاه تقریبا به کف خودرو چسبیده اند! فضای پای ردیف دوم نیز محدود است و این دلیلمان برای اطلاق واژه ی "بدون استفاده" به طراحی ZDX است، البته اگر به آن به عنوان یک خودروی دو نفره نگاه کنیم شاید بتوان از سر خیر صندلی های عقب گذشت!

Acura ZDX

از نگاهی صندلی های عقب این خودرو بدرد هر کاری میخورند غیر از نشستن، بنابراین ZDX قانون خودش را دارد، احتمالا این خودرو برای زوجهای جوان بدون فرزند مناسب خواهد بود، یا حداقل برای آنهایی که بچه هایشان هنوز قد نکشیده اند! خب، دو نفر که فرزند و دوستی ندارند، با شکوه و عظمت در یک کابین زیبا ایزوله شده اند و از طی کردن جاده ها لذت میبرند... به هر حال، طراحی عجیب و ناکارآمد Acura برای این خودرو آن را مضحکه ی آنور آبی ها کرده است.

طراحی / حرف آخر
طراحی خارجی ZDX آمیختگی خاصی از SUV، هاچ بک و کوپه است. در داخل خودرو از سطوح با کیفیتی برای ساخت استفاده شده، سیستم صوتی کامل، موقعیت یاب، صندلی های راحت و قوس های مختلف با یک تریم تیره به اضافه ی بعضی نقاط نقره ای از دیگر خصوصیات آن هستند. در تصاویر به نظر میرسد محیط وسیع و خوبی در ZDX پیش بینی شده اما آنهایی که از نزدیک خودرو را دیده اند نظر دیگری دارند...

Acura ZDX

تولید چنین محصولاتی در اوضاع کنونی بازار خودرو قاعدتا قشر بسیار خاصی را هدف گرفته است که انتظارات آنها از خودرویشان بیش از هر چیز خاص بودنش است. فکر میکنید کسی برای خرید این شاهکار طراحی میرود؟