سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتومبیل

رنو مگان کوپه 2009 ، در راه ایران

    نظر



تولید رنو مگان از سال 1995 آغاز شد و تا کنون سه نسل متفاوت از آن طراحی و معرفی شده اند و این در حالی است که شرکت پارس خودرو در ایران توانسته نسل دوم رنو مگان را در دو تیپ با پیشرانه های 1.6 و 2 لیتری به تولید برساند . شرکت رنو فرانسه در نمایشگاه پاریس 2008 نسل جدید رنو مگان را معرفی کرد. نسل سوم این خودرو که در زمینه طراحی نسبت به نسل دوم مگان شاهد تحول عظیمی در نگاه طراحان شرکت رنو به مگان است تا کنون در 6 تیپ گوناگون از جمله هاچ بک ، سدان ، استیشن ، تروفی ، RS و R26.R معرفی شده است .



شرکت رنو در ایران با اتکا به محصولاتی همچون تندر 90 و مگان توانسته اعتبار قابل توجهی برای برندش کسب کند ، اما پس از عرضه این دو محصول دیگر شاهد گسترش محصولات شرکت رنو فرانسه در ایران نبودیم تا اینکه مدتی پیش نمایندگی جدید برای واردات محصولات رنو به ایران آغاز به کار کرد تا با استفاده از خوش نامی محصولات رنو که بیش تر آن ها جنبه ی مردمی و اقتصادی دارند ، محصولات این شرکت را در ایران گسترش دهد . شرکت ایرتویا با همکاری شرکت رنو پارس در اولین مرحله واردات محصولات رنو فرانسه به ایران دو محصول را مد نظر قرار داده اند : رنو ساندرو و رنو مگان کوپه مدل 2009 .



رنو مگان کوپه 2009 ، اعجاب انگیز :

مدل مفهومی رنو مگان کوپه در بهار سال 2008 و در نمایشگاه ژنو به نمایش در آمد و مدتی بعد در نمایشگاه پاریس شرکت رنو تصمیم گرفت تا روح واقعیت را در جان این مدل مفهومی بدمد و رنو مگان کوپه که دومین تیپ از نسل جدید رنو مگان بود را در صف اول محصولات خود در این نمایشگاه قرار دهد .

طراحان رنو ، در طراحی نسل جدید رنو مگان برای هر کدام از تیپ های این خودرو شخصیت مستقل و جداگانه را در نظر گرفته اند . تعریفی که برای مدل کوپه مگان در نظر گرفته شده ، تاکید بر امنیت و طراحی برجسته در کنار خلق کوپه ای برای مصارف عادی و شهری است.



مگان کوپه در رده خودرو های کلاس C طراحی شده است . طراحی نمای روبرو این خودرو با استفاده از چراغ های کشیده و هواکش بزرگ جلو خودرو با توجه به کشیدگی کاپوت ، حالتی هجومی و اسپرت را در ذهن تداعی می کند . مگان کوپه در نمای جلو تنها در بخش قاب های نقره ای زیر چراغ ها با مگان هاچ بک تفاوت دارند . طراحی نمای جانبی این خودرو نیز مانند دیگر اجزاء حالتی اسپرت را به وجود آورده است. به گونه ای که اگر این هاچ بک کوپه را با هم وطنش سیتروئن C4 کوپه مقایسه کنیم ، مگان کوپه به مراتب اسپرت تر و هوشمندانه تر طراحی شده و با استفاده دو ستون در نمای جانبی حالتی آیرودینامیک را به بدنه خودرو بخشیده است . نمای عقب مگان کوپه جایی است که این مدل از مدل هاچ بک 5 درب فاصله می گیرد . چراغ های عقب به صورت کوچکتر طراحی شده اند و به تبع این موضوع حالت درب سوم خودرو نیز نسبت به مدل هاچ بک 5 درب ، پیچیده تر شده و بخش کمتری از نمای عقب را به خود اختصاص داده است . سپر عقب نیز نسبت به مدل هاچ بک بزرگتر شده و بخش بیش تری را پوشش می دهد .



در طراحی داخلی این نسل از مگان همانند نسل های قبلی این خودرو راحتی ، آسایش و استفاده از متریال با کیفیت در درجه اول مد نظر بوده است . اتاق مگان 2009 نه تماما دیجیتال است و نه تماما سنتی و آنالوگ بلکه در طراحی آن سعی شده هر دو فاکتور استفاده شوند . نمایشگر سیستم های کروز کنترل و محدود کننده سرعت با استفاده از کد های رنگی اطلاعات را نشان می دهند . از امکانات دیگر مدل کوپه می توان به سیستم قفل هوشمند با دور شدن راننده از خودرو ، ورود بدون کلید و استارت با کارت رنو ، سیستم ناوبری کارمینات ( بلوتوث ، DVD و سیستم Navigation ) و سیستم صوتی سه بعدی که توسط شرکت Arkamys طراحی شده ، اشاره کرد .



رنو مگان هاچ بک و مدل کوپه این خودرو علاوه بر اینکه نسبت به نسل قبل خود بزرگ تر و جادار ترند ، حدود 8 کیلوگرم نسبت به آن نسل سبک تر شده اند . سیستم امنیتی رنو مگان کوپه و مدل هاچ بک این خودرو با رنو لاگونا نسل سوم مشترک است . به گونه ای که در این خودرو دو سنسور ضربه از کنار و کیسه های هوای نسل جدید تعبیه شده اند و با اتکا به بدنه مستحکم و مطمئنش توانسته بالاترین درجه امنیت را از موسسه Euro NCAP دریافت کند .



پیشرانه های بنزینی TCE (Turbo Control efficiency ) رنو مگان برای دو تیپ هاچ بک و کوپه این خودرو موجود است . پیشرانه 2 لیتری مگان نسل جدید توانایی تولید حداکثر قدرت 140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 198 نیوتون متر در 3750 دور در دقیقه را داراست و مجهز به 16 سوپاپ است و به تکنولوژی گیربکس CVt گروه رنو – نیسان مجهز است . پیشرانه دیگر رنو مگان 2009 1.6 لیتری با حداکثر توان 100 اسب بخار است. مگان جدید همچنین از یک پیشرانه با سوخت اتانول و حجم 1.6 لیتر و توان 110 اسب بخار بهره می برد . این خودرو برای اولین بار از تکنولوژی برتر پیشرانه های گروه رنو- نیسان با استفاده از یک پیشرانه 1.4 استفاده می کند و این پیشرانه توانایی تولید قدرت یک پیشرانه 1.8 لیتری ( 130 اسب بخار ) و همچنین گشتاور یک پیشرانه 2 لیتری ( 190 نیوتون متر ) را دارد و تیپ های مجهز به این پیشرانه برای انتقال قدرت از یک گیربکس 6 دنده دستی بهره می برند که این گیربکس در تیپ کوپه با تغییراتی رانندگی اسپرت را به ارمغان می آورد .



یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربو چارجر با حداکثر گشتاور 300 نیوتون متر نیز در گستره پیشرانه های جدید سری TCE روی مگان جدید نصب خواهد شد .

از دیگر امکانات مگان کوپه می توان به سیستم های ترمز ABS و EBD در کنار مجموعه سیستم های امنیتی ESP ( کنترل الکترونیکی پایداری ) ، سیستم ASR ( ضد لغزش ) و CSV اشاره کرد .



این خودرو همچنین به کامپیوتر سفری و سیستم کنترل و هشدار موارد فنی خودرو مجهز است .








 

مگان کوپه 2009 هم اکنون در انگلستان قیمت پایه ای معادل 24 میلیون تومان دارد .

 

این مطلب : منتشر شده در نشریه خودرو امروز - شماره آذر 88